Sažetak | Krajem 19. stoljeća dječji crtež počinje se identificirati kao zaseban fenomen zbog prepoznavanja iskrenosti i originalnosti dječjeg likovnog stvaralaštva. Uočavaju se pojedine sličnosti u dječjim crtežima te nastaje podjela dječjeg likovnog razvoja na faze. Nedugo nakon, brojni istraživači kreirali su testove dječjih crteža u kojima procjenjuju dječju inteligenciju, kognitivne, perceptivne i asocijativne sposobnosti i karakteristike osobnosti. Dječji crteži počinju se analizirati, a kroz analizu oblika, boja, linija i simbola otkriva se dječji unutarnji svijet – njihove misli, osjećaji i percepcija svijeta oko sebe.
Rad se sastoji od teorijskog i praktičnog dijela. U teorijskom dijelu prikazane su i objašnjene faze razvoja likovnog izraza u djece, objašnjeno je što boje u dječjom crtežu govore o djeci, prikazano je na koje sve načine likovna umjetnost utječe na djecu, zatim su pojašnjeni testovi dječjih crteža, art terapija te je prikazano kako analizirati dječje crteže. U praktičnom dijelu provedeno je istraživanje u kojem su se analizirali dječji crteži obitelji. Cilj istraživanja je vidjeti što se sve može saznati iz dječjeg crteža obitelji – njihovom unutarnjem svijetom, emocionalnom stanju i dinamici u obitelji. U istraživanju je sudjelovala jedna vrtićka skupina u kojoj su djeca od treće do sedme godine. Sveukupno je sudjelovalo devetnaestero djece, svako dijete se dva puta likovno izrazilo, a za analizu je odabrano dvanaestero djece odnosno dvadeset i četiri rada. Rezultati istraživanja pokazali su kako se razgovorom i crtežom može saznati mnogo informacija o djeci, njihovom unutarnjem svijetu, ali i o njihovoj obitelji - njenoj funkcionalnosti, položaju članova, važnosti članova, povezanosti članova, raznim događajima u obitelji, kada su najsretniji u obitelji, a što ih rastužuje i ljuti. Svrha ovoga rada je potaknuti na daljnje proučavanje dječjih crteža s ciljem unaprjeđenja dječjeg odrastanja. |
Sažetak (engleski) | Towards the end of the 19th century, children's drawings began to be identified as a separate phenomenon due to the recognition of the honesty and originality of children's artistic expression. Some similarities in children's drawings were noticed, leading to the division of children's artistic development into phases. Shortly after, numerous researchers created tests for children's drawings to assess children's intelligence, cognitive, perceptual, and associative abilities, as well as personality traits. Children's drawings began to be analyzed, and through the analysis of shapes, colors, lines, and symbols, children's inner world – their thoughts, feelings, and perception of the world around them is revealed.
The paper consists of a theoretical and practical part. In the theoretical section, the developmental stages of artistic expression in children are presented and explained, what colors in children's drawings reveal about them is discussed, the various ways in which visual arts influence children are shown, tests for children's drawings are explained, art therapy is introduced, and how to analyze children's drawings is demonstrated. The practical part includes a research study analyzing children's drawings of families. The goal of the research is to see what can be learned from children's drawings of families – about their inner world, emotional state, and family dynamics. The research involved one kindergarten group consisting of children aged three to seven. A total of nineteen children participated, each child expressed themselves artistically twice, with analysis focusing on twelve children, resulting in twentyfour pieces of artwork. The research results showed that through conversation and drawing, a lot of information can be gathered about children, their inner world, and their family – its functionality, member roles, member importance, member connections, various family events, when they are happiest in the family, and what saddens and angers them. The purpose of this work is to stimulate further study of children's drawings with the aim of improving children's development. |