Naslov Karakteristike načina govorenja djece rane školske dobi
Naslov (engleski) Speech characteristics of primary school children
Autor Katarina Čibarić
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Kraljić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Usvajanje govora započinje već u najranijoj fazi djetetova razvoja, što predstavlja važnost govora kao primarnog sredstva komunikacije. Proces usvajanja govora odvija se kroz dvije ključne faze: preverbalnu i verbalnu. S prvim vokalizacijama djeteta i pripremom za artikulaciju započinje predverbalna faza, dok u verbalnu fazu spada izgovaranje prvih riječi i daljnje postupno širenje vokabulara. Ovaj e rad istaknuti ključne aspekte komunikacije dijele i je na verbalnu i neverbalnu, a one su obje važne u ukupnom procesu razvoja jezika. Od samog početka isti e se potreba za razvojem komunikacijskih vještina kako bi se osigurala uspješna socijalizacija, a s time i integracija u društvo. Čimbenici koji utječu na komunikacijsku kompetenciju su psihološki uvjeti, uloga odraslih te utjecaj medija. Razvoj jezika ovisi o nizu čimbenika, a to su genetski uvjeti, kognitivne sposobnosti i podražaji iz okoline. Odrasli su stoga važno poticajno okruženje koje utječe na razvoj djetetova govora, a to se može ostvariti kroz razgovor, igru ili čitanje, ime se ostvaruje poticanje komunikacije i učenja. Naprotiv, nestimulativno okruženje može usporiti razvoj govora, što će imati negativne posljedice na opći razvoj djeteta. Osim toga, kvalitetni medijski sadržaji mogu poboljšati vokabular djece, ali s druge strane njihova prekomjerna izloženost smanjit će društvene interakcije. Stoga bi odrasli trebali mudro odabrati sadržaj i vremenski ograničiti pristup medijima. Ukratko, razvoj govora nije lak proces s obzirom da mu, osim utjecaja okoline, doprinose genetski čimbenici te kognitivne sposobnosti. Stoga odrasli igraju vrlo važnu ulogu u stvaranju onog poticajnog okruženja koje djetetu omogućuje da dostigne svoj puni jezi ni potencijal.
U ovom istraživa kom radu nastojale su se ispitati karakteristike na ina govorenja djece rane školske dobi na način da se ispitaju individualna verbalna i neverbalna obilježja govornog izričaja. Također, nastojalo se utvrditi razlikuju li se ta obilježja s obzirom na navike učenika, a one predstavljaju učestalost posjeta knjižnici, odnosno čitalačke navike te vrijeme koje ispitanici provode pred različitim ekranima. Isto tako, ispitivalo se mišljenje učenika o govorenju u javnosti. Istraživanje je provedeno u jednoj zagrebačkoj osnovnoj školi, a u njemu su sudjelovali učenici dvaju četvrtih razreda. Istraživanje se sastojalo od rješavanja anketnog upitnika, kao i dijela gdje su učenici nasamo govorili o zadanoj temi, a sve to zabilježeno je videozapisom. Istraživanja pokazuju da na govorni izričaj učenika mlađe školske dobi utječu njihove navike, no ne značajno. Također, vidljivo je da učenici mlađe školske dobi imaju pozitivno mišljenje o javnom govorenju i ono im ne predstavlja problem.
Sažetak (engleski) The acquisition of speech begins at the earliest stage of a child's development, which represents the importance of speech as a primary means of communication. The process of acquiring speech occurs through two key phases: preverbal and verbal. The preverbal phase begins with the child's first vocalizations and preparation for articulation. In contrast, the verbal phase includes the pronunciation of the first words and further gradual expansion of the vocabulary. This paper will highlight the critical aspects of communication, dividing it into verbal and non-verbal, which are both critical to language development. From the very beginning, development communication skills is emphasized to ensure successful socialization and integration into society. Factors that affect communication competence are psychological conditions, the role of adults and the influence of the media. Language development depends on genetic factors, cognitive capabilities and environmental stimuli. Adults are a stimulating environment for a child's speech development, and they can influence it through conversation, playing or reading, which encourages communication and learning. But the negative side is that a non-stimulating environment can have negative consequences on further general growth. Also, good quality media increases kids` vocabulary, but their consumption needs to be lower because it can reduce social interactions. So, adults must wisely select and restrict children's access to the media. In summary, speech development is far from easy since, apart from environmental factors, genetic components and cognitive abilities contribute to it. Also, it can be strongly noted that adults have a great responsibility to build this stimulative environment that enables the child to realize his full linguistic potential.
In this research work, an attempt was made to examine the characteristics of the way children of early school age speak in a way that examines individual verbal and non-verbal characteristics of speech expression. Also, an effort was made to determine whether these characteristics differ with regard to students' habits, and they represent the frequency of visits to the library, that is, reading habits and the time that respondents spend in front of different screens. In the same way, the students' opinion about speaking in public was examined. The research was conducted in an elementary school in Zagreb, and students of two fourth grades participated in it. The research consisted of solving a survey questionnaire, as well as a part where the students spoke privately about the assigned topic, all of which was recorded on video. Research shows that the speech expression of students of younger school age is influenced by their habits, but not significantly. Also, it is evident that students of younger school age have a positive opinion about public speaking and it is not a problem for them.
Ključne riječi
govor
teorije razvoja govora
komunikacija
komunikacijska kompetencija
uvjeti razvoja govora
karakteristike načina govorenja
Ključne riječi (engleski)
speech
theories of speech development
communication
communication competence
conditions of speech development
characteristics of the way of speaking
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:498856
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-11-27 10:12:28