Naslov Uloga zavičajnoga rječnika u procesu učenja standardnog jezika
Naslov (engleski) Role of the dialect vocabulary on acquiring lexical competence in the standard language
Autor Marija Beneti
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Kraljić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Sažetak Kao rezultat brojnih povijesnih događaja na prostoru današnje Republike Hrvatske, hrvatski jezik obiluje narječjima, dijalektima i mjesnim govorima. Ovaj diplomski rad istražuje značaj i ulogu zavičajnog rječnika u procesu usvajanja standardnog jezika kod djece mlađe školske dobi na području Grada Čabra. Rad polazi od teze da djeca svoj prvi jezični kontakt ostvaruju unutar obitelji koristeći lokalni govor, što znatno oblikuje njihov jezični razvoj. Ulaskom u obrazovni sustav pretpostavlja se da će naglasak biti stavljen na učenje i uporabu standardnoga jezika, a rad detaljno analizira kako ovaj proces utječe na učenike te u kojoj mjeri zavičajni govor ostaje prisutan u njihovom svakodnevnom jeziku. Kako bi se dobio što bolji uvid u razumijevanje i korištenje zavičajnoga govora učenika mlađe školske dobi, u radu se polazi od objašnjavanja hrvatskog standardnog jezika i njegovih triju narječja – štokavskog, čakavskog i kajkavskog narječja. Budući da su ispitanici rada učenici područja grada Čabra, opisuju se specifičnosti govora spomenutog područja u Gorskom kotaru. Ovaj rad ispituje ulogu koju zavičajni govor ima kod djece mlađe školske dobi u samome procesu učenja standardnoga jezika te ispituje koliko često u produktivnom rječniku učenici koriste, i razumiju li uopće, zavičajni govor. Analiza rezultata nudi uvid u jezične izazove s kojima se učenici suočavaju te ulogu koju zavičajni govor može imati u njihovom obrazovnom i jezičnom razvoju, naglašavajući važnost očuvanja lokalnog jezičnog identiteta u kontekstu učenja standardnog jezika.
Sažetak (engleski) As a result of numerous historical events in the territory of today's Republic of Croatia, the Croatian language is rich in dialects, subdialects and local speeches. This thesis explores the significance and role of local vocabulary in the process of acquiring the standard language among younger primary school children in the Čabar area. The thesis starts from the premise that children’s first linguistic contact is within the family, using local speech, which significantly shapes their language development. Upon entering the educational system, it is assumed that the emphasis will be placed on learning and using the standard language, and the thesis analyses in detail how this process affects students and to what extent local speech remains present in their everyday language. To gain a better insight into the understanding of the use of local speech among younger primary school children, the paper begins by describing the Croatian standard language and its three main dialects – Štokavian, Čakavian and Kajkavian dialect. Since the study’s participants are students from the Čabar area, the specific characteristics of the speech in the aforementioned region of Gorski kotar are described. This paper examines the role that local speech plays in the process of learning the standard language among younger students, and also investigates how frequently students use local speech in their active vocabulary, and whether they understand it at all. The analysis of the results provides insight into the linguistic challenges that students face and the role that local speech may play in their educational and linguistic development, emphasizing the importance of preserving local linguistic identity in the context of learning the standard language.
Ključne riječi
hrvatski standardni jezik
kajkavsko narječje
zavičajni govor grada Čabra
vertikalna dvojezičnost
Ključne riječi (engleski)
Croatian standard language
Kajkavian dialect
local speech of the Čabar area
vertical bilingualism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:435353
Studijski program Naziv: Učiteljski studij; smjerovi: engleski jezik, njemački jezik Smjer: engleski jezik Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-12-09 09:51:44