Naslov Utjecaj medija na usvajanje jezika djece
Naslov (engleski) The influence of the media on the language acquisition of children
Autor Ozana Razum
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Monika Pažur (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Nevenka Maras (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Masovni mediji
Sažetak Obrazovanje i odgoj su procesi, pismenost je rezultat, a kompetencije su niz vještina potrebnih za postizanje rezultata. Medijsko obrazovanje je proces i podučavanje o medijima, a medijska pismenost je rezultat medijskog obrazovanja, odnosno znanja i vještine koje korisnici stječu medijskim obrazovanjem.
Mediji su unatrag nekoliko godina napredovali u svakom pogledu. U današnjem vremenu ostavljaju značajan utjecaj ne samo na djecu i mlade, nego i na cijelo društvo. Djeca su, možemo reći, najugroženija jer sve više vremena provode ispred ekrana gledaju i i slučaju i razne medijske sadržaje. Budu i da su prve tri godine života najintenzivnije za jezi no-govorni razvoj djeteta, važno je pomno birati sadržaje koje djeca smiju gledati odnosno slušati.
Djeca su najosjetljiviji korisnici medija. Ovdje možemo istaknuti osobito djecu predškolske dobi, čije se kritičko mišljenje i sposobnost logičkog zaključivanja još razvijaju te su zbog toga više podložna negativnom utjecaju medija. Bitno je, ne samo roditeljima već i ostalim odraslim, osvijestiti utjecaj medija na razvoj djece jer ipak odrasli imaju ključnu ulogu kod biranja sadržaja koji e djeca koristiti, odnosno gledati i slušati. Stoga je važno odabrati kvalitetan i sadržaj primjeren dobi djece jer danas mediji imaju veliku ulogu kod usvajanja materinskog ali i stranog jezika.
Mediji se na različite načine mogu koristiti u odgojno-obrazovnom procesu. Budu i da mogu imati pozitivan, ali i negativan utjecaj na dječji razvoj, temeljni cilj ovoga rada je ispitati i predstaviti pozitivne odnosno negativne utjecaje medija na jezično-govorni razvoj djeteta.
U tu svrhu provedeno je istraživanje kojemu je glavni cilj bio istražiti utjecaj medija na djecu iz perspektive roditelja. Rezultati istraživanja pokazali su da je utjecaj medija na usvajanje jezika djece velik te da nisu svi roditelji svjesni njihovih utjecaja. Također se pokazalo da većina djece sluša medije na hrvatskom jeziku, ali ih dosta sluša i na drugim jezicima kao što je engleski. Utjecaj stranog jezika rezultira promjenama u vokabularu djece, odnosno primjećuje se korištenje novih rije i u svakodnevnom govoru.
Sažetak (engleski) Education and upbringing are processes, literacy is a result, and competencies are a set of skills needed to achieve results. Media education is the process and teaching about media, and media literacy is the result of media education, that is, knowledge and skills that users acquire through media education. The media have progressed in every aspect a few years back. In today's time, they leave a significant impact not only on children and young people, but also on the whole society.
Children, we can say, are the most vulnerable because they spend more and more time in front of the screen watching and listening to various media content. The first three years of life are the most intensive for a child's language and speech development, so it is important to carefully choose the content that children are allowed to watch or listen to. Children are the most sensitive media users. Here we can highlight especially children of preschool age, whose critical thinking and ability to reason logically are still developing and are therefore more susceptible to the negative influence of the media. It is important to make not only parents but also others aware of the impact of the media on children's development, because adults have a key role in choosing the content that children will use, that is, watch and listen to. Therefore, it is important to choose high-quality and age-appropriate content, because today the media play a major role in learning the mother tongue as well as a foreign language.
Media can be used in different ways in the educational process. Since they can have a positive as well as a negative impact on children's development, the main goal of this paper is to examine and present the positive and negative impacts of the media on a child's linguistic and speech development.
For this purpose, a study was conducted, the main goal of which was to investigate the impact of the media on children from the perspective of parents. The research results showed that the influence of the media on children's language acquisition is great and that not all parents are aware of their influence. It was also shown that most children listen to media in the Croatian language, but quite a few also listen to it in other languages, such as English. The influence of a foreign language results in changes in children's vocabulary, that is, the use of new words in everyday speech is observed.
Ključne riječi
mediji
medijska pismenost
utjecaj medija
usvajanje jezika
jezično-govorni razvoj
Ključne riječi (engleski)
media
media literacy
influence of media
language acquisition
language-speech development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:000101
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-08 10:34:18