Naslov Motivacija odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom
Naslov (engleski) Preschool teacher's motivation for working with potentially gifted children
Autor Elizabeta Režek
Mentor Ema Petričević (mentor)
Član povjerenstva Daria Rovan (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Šarić Drnas (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ema Petričević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Još uvijek se malo govori o brizi za potencijalno darovitu djecu. Premda se sve više prepoznaju dobrobiti ranog prepoznavanja i intervencije u radu, još uvijek ne postoji sustavan rad odgojitelja s potencijalno darovitom djecom u svim ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Motivacija u radu važna je za kvalitetno obavljanje posla. Stoga je cilj ovog rada bio ispitati različite aspekte motivacije odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom. Točnije, cilj je bio istražiti povezanost zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba (autonomije, povezanosti i kompetencije) te povezanost životnih ciljeva (intrinzičnih i ekstrinzičnih orijentacija) s procjenom samoefikasnosti odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom. U istraživanju je sudjelovalo 75 odgojiteljica ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz 18 gradova Republike Hrvatske. Za provjeru hipoteza korištena su tri mjerna instrumenta: Skala zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba povezanih s poslom, Upitnik životnih ciljeva i Skala učinkovitosti u zadovoljenju individualnih potreba djeteta. Korelacijskom analizom u ovom istraživanju utvrđeno je da su procjene zadovoljenja svih triju temeljnih psiholoških potreba pozitivno i statistički značajno povezane s procjenom samoefikasnosti odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom. Zadovoljenje potrebe za kompetencijom je među trima potrebama najviše povezano s procjenom samoefikasnosti odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom. Također, u ovom istraživanju utvrđena je pozitivna i statistički značajna pozitivna povezanost životnih ciljeva koji su intrinzično orijentirani (zajednica, odnosi, zdravlje i razvoj) sa samoefikasnosti odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom, dok ekstrinzične životne orijentacije (izgled, status i financijski uspjeh) nisu bile statistički značajno povezane sa samoefikasnosti odgojitelja u rad s potencijalno darovitom djecom. Zaključno, samoefikasnost odgojitelja za rad s potencijalno darovitom djecom pozitivno je povezana sa zadovoljenjem temeljnih psiholoških potreba i intrinzično orijentiranim ciljevima koje želi postići u životu.
Sažetak (engleski) The topic of caring for potentially gifted children is still poorly represented. Although the benefits of early identification and intervention are increasingly recognized, there is still no systematic work with potentially gifted children in all early childhood education and care institutions in Croatia. Motivation at work is important for quality work performance. Therefore, the aim of this research was to explore different aspects of preschool teacher's motivation for working with potentially gifted children. More precisely, the aim was to investigate the relationship between the satisfaction of basic psychological needs (autonomy, relatedness, and competence) and life goals (intrinsic and extrinsic) with the preschool teacher's self-efficacy for working with potentially gifted children. 75 preschool teachers from 18 cities in the Republic of Croatia participated in this research. Three scales were used to test the hypotheses: Work Related Basic Need Satisfaction Scale, Aspiration Index, and Self-efficacy in relations to specific child. Correlation analysis in this research indicated that satisfaction of all three basic psychological needs were positively and statistically significantly related to the preschool teacher's self-efficacy for working with potentially gifted children. The need for competence, among the three needs, was the most strongly related to the preschool teacher's self-efficacy for working with potentially gifted children. Also, there was a positive and statistically significant positive relationship of life goals that are intrinsically oriented (community, relationships, health and development) to the preschool teacher's self-efficacy for working with potentially gifted children, while extrinsic life orientations (appearance, status, and material success) were not statistically significantly related. In conclusion, the preschool teacher's self-efficacy for working with potentially gifted children is positively related to the satisfaction of basic psychological needs and intrinsically oriented goals that he wants to achieve in life.
Ključne riječi
motivacija
odgojitelji
odgojno-obrazovni rad
potencijalno darovita djeca
Ključne riječi (engleski)
education
motivation
potentially gifted children
preschool teachers
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:650351
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-17 09:52:07