Naslov Roditeljstvo iz perspektive različitih generacija roditelja
Naslov (engleski) Parenting from the perspective of different generations of parents
Autor Lucija Štanjer
Mentor Tea Pavin Ivanec (mentor)
Član povjerenstva Staša Kukulj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tea Pavin Ivanec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Gajšek (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Obiteljska pedagogija
Sažetak U ovom radu cilj je bio prikazati razmišljanja i iskustva roditelja o odgoju predškolske djece te ih usporediti s razmišljanjima i iskustvima njihovih roditelja. U provedbi ovog polustrukturiranog intervjua sudjelovale su 24 osobe (12 žena i 12 muškaraca). Dobni raspon roditelja-sudionika ovog istraživanja kretao se u rasponu od 27 do 46 godina, dok se dobni raspon ispitanih baka i djedova kretao od 53 do 72 godine života. Sudionici istraživanja bili su zaposleni roditelji djece rane i predškolske dobi te njihovi bake i djedovi iz istih obitelji. Sveukupno je ispitano šest različitih obitelji, dakle, majka, otac, baka i djed. Rezultati ovog istraživanja pokazuju kako ove dvije različite generacije roditelja imaju dijelom slične, ali i dijelom različite poglede na roditeljstvo i stavove prema roditeljstvu. U nekim se pogledima sudionici slažu, kao na primjer u pozitivnim konotacijama vezanim uz roditeljstvo te u smislu postavljanja granica djeci. Ono u čemu se razlikuju je broj djece, godine kada su postali roditelji, načini postavljanja granica te mišljenja o izazovima roditeljstva. Također, prisutnost u odgoju i općenito životu djece je različita s obzirom na to kojoj generaciji roditelja pripadaju, a to se posebno zapaža kod očeva. Suvremeni roditelji se uglavnom kasnije odlučuju za roditeljstvo te imaju manji broj djece, češće postavljaju granice putem razgovora i objašnjenja te time-outa. Češće se informiraju o roditeljstvu i prije nego što postanu roditelji, a očevi su češće u potpunosti prisutni u odgoju djeteta te su u potpunosti ravnopravni s majkama. Roditeljstvo percipiraju kao izazovno i zahtjevno s obzirom na stres i užrbanost koje im svakodnevni život nosi. Rezultati ovog istraživanja podudaraju se s dosadašnjim istraživanjima i spoznajama te mogu poslužiti za daljnja istraživanja.
Sažetak (engleski) The aim of this research was to portray the thoughts and experiences of parents about raising preschool children and to compare them with the thoughts and experiences of their parents. 24 participants (12 women and 12 men) took part in this study, which included semi-structured interview. The parents, participants in this research, were between the ages of 27 and 46, while the examined grandparents were between the ages of 53 and 72. The participants were employed parents of early and preschool age children and grandparents of these children from the same families. In total, six different families were examined: mother, father, grandmother and grandfather. The results of this research show partial similarities and differences regarding the views on parenting and different attitudes towards parenting between these two different generations of parents. The participants agreed on some aspects, such as the positive connotations related to parenting and in terms of setting boundaries for children. What they differ in is the number of children, the age when they became parents, the ways of setting boundaries and their opinions about the challenges of parenting. Also, the presence in the upbringing and in a child9s life, in general, is different depending on which generation of parents participants belong to, and this is especially noticeable in the case of fathers. Modern parents generally decide to become parents later in life and have fewer children; more often, they set boundaries through conversations, explanations and time-outs. They are more often informed about parenting even before they become parents, and fathers are more often fully present in the child's upbringing and are fully equal to mothers. They perceive parenthood as challenging and demanding, given the stress and busyness that their everyday life brings. The results of this research are in accordance with previous studies and can be used for further research.
Ključne riječi
roditeljstvo
suvremeno roditeljstvo
tradicionalno roditeljstvo
stavovi prema roditeljstvu
iskustvo roditeljstva
Ključne riječi (engleski)
parenting
modern parenting
traditional parenting
attitudes towards parenting
experience of parenting
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:253479
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-22 13:24:25