Naslov Folklorne lutke, maske i tradicijski predmeti u dječjem dramskom stvaralaštvu
Naslov (engleski) Folklore dolls, masks and traditional objects in children's dramatic creations
Autor Tibor Martan
Mentor Livija Kroflin (mentor)
Član povjerenstva Tamara Turza-Bogdan (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Livija Kroflin (član povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Gruić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Interdisciplinarno umjetničko polje
Sažetak Rad želi upozoriti na problem dosadašnjeg neprepoznavanja potencijala tradicijske kulture u radu s djecom te istražiti kako segmente tradicijske kulture (folklorno predstavljanje) implementirati u rad odgojno-obrazovnih ustanova uporabom dramskopedagoških metoda za njegovanje i osvješćivanje vlastite tradicijske baštine odnosno za odgoj vlastita kulturnog (zavičajnog, jezičnog, nacionalnog) identiteta.
U radu se na temelju prikupljene pedagoške i etnografske literature te na temelju vlastite pedagoške prakse i terenskog istraživanja prikazuje kako se osnovni elementi folklornog predstavljanja mogu primijeniti u radu s djecom predškolske i osnovnoškolske dobi uključujući ih u dramskopedagošku praksu. U fokusu rada je folklorno predstavljanje koje za svoj izraz koristi lutke, maske te animaciju raznovrsnih predmeta. Uz poticanje kreativnosti i razumijevanje međuljudskih odnosa folklorno predstavljanje doprinosi i upoznavanju kulturne baštine na nov i zanimljiv način, omogućuje njegovanje lokalnog govornog izričaja i doprinosi očuvanju izvornosti i osobitosti hrvatske kulturne tradicije u složenim procesima sveobuhvatne globalizacije.
U radu će biti opisano terensko istraživanje dječjeg lutkarstva na području Grada Novog Marofa i Općine Visoko. Traženi podaci dobiveni su tehnikom intervju prema unaprijed pripremljenim pitanjima od starijih mještana koji pamte uporabu lutke, maske i predmeta u dječjoj igri i običajima. Terenskom istraživanju pristupilo se kako bi došlo do onih podataka kojih u korištenoj literaturi nema ili su tek naznačeni i nedovoljno opisani. Terenski rad će svakako biti i prilog poznavanju povijesti „dječjeg“ lutkarstva unutar tradicijske kulture koje do sada nije bilo sustavnije obrađivano u dramskom i etnološkom pogledu.4
Rad će također opisati i primjer osobne prakse u kojoj se koristilo rezultate terenskog istraživanja kao poticaj dječjeg dramskog stvaralaštva. Kao poticaji stvaralaštvu uzete su priče, legende, običaji, i improvizirane „tradicijske“ lutke te brojni prirodni materijali korišteni u njihovoj izradi. Primjeri iz prakse predstavljat će svojevrsni poticaj svim onim odgojiteljima i učiteljima koji žele uključiti u svoj rad elemente tradicijske kulture povezane s folklornim predstavljanjem. Rad će tako donijeti brojne praktične savjete, ali i dječja razmišljanja, njihove likovne radove, improvizirane lutke i dramske tekstove nastale tijekom provođenja spomenutog projekta.
Sažetak (engleski) The intention of this work is to warn educational institutions on the problem of not recognizing the potential of traditional culture in their work with children so far and to explore how to implement segments of traditional culture (folklore presentation), how to use drama- pedagogical methods to preserve and raise awareness of their own cultural heritage and to raise their own cultural identity (homeland language, national heritage).
Based on the collected pedagogical and ethnographic literature and on my own pedagogical experience and outfield research, the work shows how the basic elements of folklore presentation can be applied in work with nursery and primary school children, including drama-pedagogical practice.
The focus of the work is a folklore presentation that uses puppets, masks and animation of various objects for its expression. The folklore presentation encourages creativity and understanding of interpersonal relationships. It also contributes the introduction of cultural heritage in a new and interesting way, enables the cultivation of local spoken expression and contributes the preservation of originality and uniqueness of the Croatian cultural tradition in the complex process of extensive globalization.
The work describes a field study of children's puppetry in the area of Novi Marof City and the Municipality of Visoko. The searched information was obtained by the technique of interview according to the pre-prepared questions of the old locals who remember the use of the puppet, mask and objects in children's games and customs.
The field research was approached to obtain information that is missing in the literature or is just indicated but not described well. The fieldwork will certainly be a contribution to the6 knowledge of history of "children`s" puppetry within the traditional culture, which has so far not been systematically processed in drama and ethnology terms.
This work also describes an example of a personal practice that is used as the results of the field research and as a stimulus to children's drama creativity. Stories, legends, customs and improvised "traditional" puppets have been stimulus for the creativity and a lot of natural materials have been used in its creation.
These practical examples will be also a kind of stimulus to all educators and teachers who want to include the elements of traditional culture into their work through folklore presentation. So the work will bring numerous practical tips, as well as children's ideas, their artwork, improvised puppets and drama texts that were created during performing of the mentioned project.
Ključne riječi
dramsko i likovno stvaralaštvo
folklorno predstavljanje
lutke
pučke glume
tradicijska kultura
Ključne riječi (engleski)
drama and art creativity
folk acting
folklore presentation
puppets
traditional culture
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:525397
Studijski program Naziv: Dramska pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica dramske pedagogije (univ. spec. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-03-31 11:45:28