Naslov Rizični i zaštitni čimbenici u okruženju obitelji i predškolske ustanove
Naslov (engleski) Risk and protective factors in the family and preschool environment
Autor Martina Kralj
Mentor Jasna Kudek Mirošević (mentor)
Član povjerenstva Siniša Opić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Kokanović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jasna Kudek Mirošević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Obitelj je temeljna društvena zajednica čija je osobitost sustavna briga za odgoj i u toj zadaći ona je nezamjenjiva. U obitelji se dijete usmjerava i osposobljava za daljnji život od najranijih dana. Odgojne ustanove, poput predškolskih ustanova, samo su pomoćne ustanove za odgoj djeteta u odnosu na obitelj. Svaka je obitelj na svoj način posebna. Sve više vidimo pojavu rizičnih ponašanja kod djece, koja na njih utječu na negativan način, ometajući ih u normalnom i zdravom rastu i razvoju. Postoji nekoliko rizičnih čimbenika koji utječu na pojavu rizičnog ponašanja kod djece, a to su: genetski ili biološki čimbenici rizika, individualni i vršnjački čimbenici rizika, čimbenici rizika povezani sa školom, rizične čimbenike u obitelji i rizični čimbenici u zajednici. Brojni istraživači navode zaštitne čimbenike čijom se zastupljenošću smanjuje rizik za pojavu delikvencije mladih i drugih oblika poremećaja u ponašanju te se povećava vjerojatnost pozitivnih ishoda. Od iznimne važnosti je topli roditeljski stil prikladan obzirom na dob djece, usmjeravanje ponašanja djece i mladih te psihološka autonomija članova obitelji koji predstavljaju zaštitne čimbenike u obitelji. Snažna povezanost obitelji i predškolskih ustanova, odnosno dobra suradnja između roditelja i kompletnog stručnog tima, uvelike može pomoći u ranom otkrivanju različitih poremećaja u ponašanju koji se mogu prevenirati i/ili ih se može ublažiti. Pregledom literature, zaključeno je da različiti autori različito opisuju rizične i zaštitne čimbenike kako u obitelji tako i u predškolskom okruženju. Ne postoji univerzalna skupina kvalitete koja bi svaku obitelj i predškolsku ustanovu činila uspješnom i sretnom. Cilj ovoga rada je ispitati mišljenja roditelja o pojavi rizičnih ponašanja kod djece u njihovom obiteljskom okruženju, predškolskim ustanovama te koje zaštitne čimbenike i mjere je potrebno provesti. S obzirom na ubrzan razvoj društva i sve probleme današnjeg odgoja i obrazovanja, nužno je stalno provoditi istraživanja na podru ju rizičnih i zaštitnih čimbenika kao i na području otpornosti kako bi imali zdravo i uspješno društvo.
Sažetak (engleski) The family is the fundamental social community, the peculiarity of which is the systematic care for education, and in this task it is irreplaceable. In the family, the child is guided and trained for further life from the earliest days. Educational institutions, such as preschool institutions, are only auxiliary institutions for raising a child in relation to the family. Every family is special in its own way. We increasingly see the emergence of risky behaviors in children, which affect them in a negative way, hindering their normal and healthy growth and development. There are several risk factors that influence the occurrence of risky behavior in children, namely: genetic or biological risk factors, individual and peer risk factors, schoolrelated risk factors, family risk factors and community risk factors. Numerous researchers cite protective factors whose presence reduces the risk of youth delinquency and other forms of behavioral disorders and increases the likelihood of positive outcomes. Of utmost importance is a warm parenting style appropriate to the age of the children, directing the behavior of children and young people, and the psychological autonomy of family members who represent protective factors in the family. A strong connection between families and preschool institutions, or good cooperation between parents and the complete professional team, can greatly help in the early detection of various behavioral disorders that can be prevented and/or mitigated. By reviewing the literature, it was concluded that different authors describe risk and protective factors differently both in the family and in the preschool environment. There is no universal set of qualities that would make every family and preschool successful and happy. The aim of this paper is to examine parents' opinions about the occurrence of risky behavior in children in their family environment, preschool institutions, and which protective factors and measures need to be implemented. Considering the rapid development of society and all the problems of today's upbringing and education, it is necessary to constantly conduct research in the area of risk and protective factors as well as in the area of resilience in order to have a healthy and successful society.
Ključne riječi
obitelj
odgoj
predškolska ustanova
rizični čimbenici
zaštitni čimbenici
Ključne riječi (engleski)
family
upbringing
preschool institution
risk factors
protective factors
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:619521
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-04-07 12:17:53