Naslov Kineziološka aktivnost i prehrambene navike predškolske djece u Zagrebu
Naslov (engleski) Kinesiological activity and dietary habits of preschool children in Zagreb
Autor Lea Hren
Mentor Ivan Prskalo (mentor)
Član povjerenstva Marija Lorger (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Draženko Tomić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Prskalo (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija Kineziološka edukacija
Sažetak Tjelesna aktivnost ima ključnu ulogu u razvoju djece predškolske dobi, poboljšavajući motoričke sposobnosti, jačanje mišića i kostiju te smanjujući rizik od prekomjerne pretilosti i tjelesne mase. Slobodna igra na otvorenom doprinosi tjelesnom razvoju i zdravlju, dok prekomjerno vrijeme provedeno ispred ekrana može imati negativne posljedice. Pravilna prehrana u ranom djetinjstvu presudna je za zdrav razvoj i rast. Prehrambene navike, poput konzumacije povrća i voća, imaju značajan utjecaj na dugoročno zdravlje, dok brza hrana može uzrokovati kratkoročne energetske fluktuacije i dugoročne zdravstvene probleme.
Cilj istraživanja bio je prikupiti podatke o utjecaju tjelesne aktivnosti i prehrambenih navika na zdravlje djece predškolske dobi. Istraživanje se usredotočilo na analizu učinaka organiziranih tjelesnih aktivnosti na prehrambene navike i razinu tjelesne aktivnosti djece, te na ispitivanje utjecaja vremena provedenog ispred ekrana na ove aspekte. Također, istražena je uloga uključivanja djece u pripremu obroka u oblikovanju njihovih prehrambenih navika, te su analizirani socioekonomski čimbenici kao što su obrazovanje roditelja i mjesečni prihodi obitelji, te njihov utjecaj na prehrambene navike i tjelesnu aktivnost djece.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da organizirane tjelesne aktivnosti imaju značajan pozitivan utjecaj na prehrambene navike i razinu tjelesne aktivnosti djece predškolske dobi. Suprotno tome, produženo vrijeme provedeno ispred ekrana povezano je s smanjenjem tjelesne aktivnosti i pogoršanjem prehrambenih navika. Uključenje djece u pripremu obroka pokazuje značajne pozitivne učinke na njihovu prehranu. Također, socioekonomski čimbenici značajno utječu na prehrambene navike i tjelesnu aktivnost djece. Ovi rezultati naglašavaju potrebu za sveobuhvatnim pristupom koji uključuje strukturirane tjelesne aktivnosti, regulaciju vremena provedenog ispred ekrana, uključivanje djece u pripremu hrane te uzimanje u obzir socioekonomski čimbenika radi unapređenja zdravstvenih standarda djece predškolske dobi.
Sažetak (engleski) Physical activity plays a crucial role in the development of preschool children, enhancing motor abilities, strengthening muscles and bones, and reducing the risk of overweight and obesity. Free play outdoors further contributes to physical health and development, while excessive screen time can have negative consequences. Proper nutrition in early childhood is essential for healthy growth and development. Dietary habits, such as consuming fruits and vegetables, have a significant impact on long-term health, whereas fast food can cause short-term energy fluctuations and long-term health problems.
The aim of the research was to gather data on the impact of physical activity and dietary habits on the health of preschool-aged children. The study focused on analyzing the effects of organized physical activities on dietary habits and the level of physical activity among children, as well as examining the impact of screen time on these aspects. Additionally, the role of involving children in meal preparation in shaping their dietary habits was investigated, and socioeconomic factors such as parental education and family income were analyzed for their influence on dietary habits and physical activity of children.
The research findings indicate that organized physical activities have a significant positive impact on dietary habits and the level of physical activity among preschool-aged children. Conversely, prolonged screen time is associated with a decrease in physical activity and deterioration in dietary habits. Involving children in meal preparation shows significant positive effects on their diet. Furthermore, socioeconomic factors significantly influence the dietary habits and physical activity of children. These results highlight the need for a comprehensive approach that includes structured physical activities, regulation of screen time, involving children in food preparation, and consideration of socioeconomic factors to improve the health standards of preschool-aged children.
Ključne riječi
predškolska djeca
tjelesna aktivnost
pravilna prehrana
predškolske ustanove
slobodna igra
Ključne riječi (engleski)
preschool children
physical activity
proper nutrition
preschool institutions
free play
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:087084
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-04-10 13:04:19