Naslov Tehnologija i izrada scenske lutke marionete
Naslov (engleski) The Technology and Making a Stage Puppet Marionette
Autor Marta Badanjak
Mentor Marijana Županić Benić (mentor)
Član povjerenstva Antonija Balić-Šimrak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Grgošić Dragić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2017-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti) Lutkarstvo
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija školska pedagogija
Sažetak Svijet lutaka je bogat i raznolik. Zahvaljujući šarolikoj i zanimljivoj lutkarskoj povijesti, lutka može biti tako malena da se natakne na prst ili tako velika da ju pokreće više osoba. Animacija je važna za postizanje pravog lutkarskog umjetničkog izraza. Povrh toga, pokret oživljava lutku. Kako bi lutke oživjele, potreban im čovjek - lutkar. U osnovne lutkarske tehnike obično se ubrajaju marioneta, ginjol, javajka te lutka sjene. Svaka lutka ima osnovna pravila pokretanja, postupak kreacije, svojstvenu izradu te praktičnu primjenu u odgojno-obrazovnom procesu. Lutkarska animacija mora biti usko povezana s karakterom lutke, trenutnim događajem i općim stilom scene. Tako se primjerice marioneta animira pomoću konaca, i to odozgo, za razliku od ručnih lutaka koje se animiraju odozdo. Lutke koje se pokreću koncima poznaju već stare civilizacije. Marioneta je jedan od najzahtjevnijih tipova scenske lutke i za izradu i za pokretanje. Kako bi se izradila marioneta potrebno je posjedovati adekvatna znanja i vještine. Služeći se primjerenim materijalima i alatima, moguća je izrada jednostavnih, ali i tehnološki složenijih marioneta s više konaca i mogućnostima animacije. Lutke su izrazito važne kao sredstvo u odgoju i obrazovanju. Korištenje lutaka u odgojno-obrazovnim ustanovama potiče razvoj mašte i stvaralaštva te estetskog prosuđivanja. Osim što kod djece pridonose razvijanju estetskog, socijalnog, kognitivnog i emocionalnog osjećaja, lutke su izvanredno pomagalo u prevladavanju poteškoća u učenju, suočavanja sa stresnim situacijama, socijalizaciji djece s poteškoćama u razvoju, izražavanju misli i osjećaja te pospješivanju gradnje pozitivne slike o sebi.
Sažetak (engleski) The world of puppets is rich with diversities. Due to its extensive and enticing puppeteering history, a puppet can be so small that it can be fitted on a finger or so big that more than one person controls it. Animation is important for achieving the true artistic expression of puppetry. Furthermore, movement makes puppets alive. They need a puppeteer to become alive. Basic puppeteering techniques usually entail: marionettes, guignol, stick puppets and shadow puppets. Every puppet has its own movement rules, craftsmanship process, unique creation and practical application in the educational process. The animation of a puppet must be closely connected to the personality of a puppet, the current event and the general flat style. For example, one controls a marionette with threads from above, unlike hand puppets which are animated from beneath. Thread-controlled puppets have been used since the ancient civilizations. The marionette is one of the most difficult types of a puppet both to make and to animate. To make it, you need to have acquired specific knowledge and skills. Using the adequate materials and tools, it is possible to create somewhat simpler, but also technologically more complex marionettes with more threads and animation options. Puppets are an essential tool in education. Using them in educational institutions inspires the use of imagination and creativity as well as the ability to make esthetical decisions. Besides being beneficial for children’s esthetical, social, cognitive and emotional sensibility, puppets are an exceptional tool in several situations. They can help children surmount learning difficulties, face up to stressful situations, make children with development constraints more sociable, children with difficulties in expressing their thoughts and emotions as well as build a positive self-image.
Ključne riječi
scenska lutka
izrada lutaka
predškolsko dijete
stvaralaštvo
Ključne riječi (engleski)
puppet
puppet making
preschool child
creativity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:049378
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (univ.bacc.rpoo.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-04-26 12:51:37