Sažetak | S obzirom na sve veću pojavnost problema u ponašanju djece rane i predškolske dobi
među kojima se značajno ističe problem nepoželjnog ponašanja, na odgojiteljima je važan
zadatak i izazov da preuzmu ulogu u nastanku i prevenciji istoga. Stoga odgojitelji nastoje u
svojem radu otkriti uzrok pojavnosti, njegovo napredovanje, vremensko trajanje te mjere i
metode discipliniranja nepoželjnog ponašanja kod djece rane i predškolske dobi.
Nepoželjni oblici ponašanja postavljaju prepreku psihofizičkom razvoju djeteta koje ih
pokazuje, ali i ostaloj djeci u odgojnim skupinama. Nepoželjna ponašanja su: svađe između
djece, galama, psovanje, vrijeđanje, provokacije, udarci, ugrizi, štipanje, pljuvanje, povlačenje
za kosu, otimanje i uništavanje igračaka, ismijavanje, zadirkivanje, ometajuće ponašanje za
stolom i tijekom aktivnosti i nedopuštanje igre s drugom djecom u skupini. Ova ponašanja
mogu biti izazvana od strane djece, od strane odgojitelja, zatim situacije u kojoj se dijete
nalazi, a ona mu ne odgovara, mogu koristiti kao svojevrsna obrana od mogućeg napada
drugog djeteta ili obrana od izvršavanja kazne za takvo ponašanje. Nepoželjno ponašanje traje
kratko, ostavlja dojam nepromišljene reakcije i postupka, a njegove posljedice kod drugog
djeteta mogu izazvati bol i negodovanje, a kod odgojitelja primjerenu reakciju na njegovo
sprječavanje.
Nepoželjno ponašanje kod djece rane i predškolske najviše ovisi o okolini u kojoj dijete
odrasta. Okolina je za dijete važan model učenja poželjnog ponašanja. Da bi okolina bila
djetetu model za učenje poželjnog ponašanja, važno je da ona bude poticajna. Poticajnu
okolinu čine: roditelji, odgojitelji, učitelji i djeca. Stvoriti odnosno oblikovati takvu poticajnu
okolinu koja će suzbiti nepoželjno ponašanje, može se upravo onime što se ističe u ovome
radu, a to su: pravilan roditeljski odgojni stil, pravilna tehnika, metoda i program za
discipliniranje nepoželjnog ponašanja, kvalitetna suradnja na razinama roditelj-dijete,
odgojitelj-dijete, učitelj-dijete i dijete-dijete. |
Sažetak (engleski) | Due to the increasing incidence of behavioral problems within children of early and preschool
age, significantly the problem od undesirable behavior, the educators have an important role
in the development and the prevention of it. Therefore, educators, through their work, try to
discover the cause of the incidence, its progression and duration and, in the end, measures and
methods of disciplining undesirable behavior in children of early and preschool age.
Undesirable behaviors pose a barrier in mental and physical development of a child who
shows them, but also for other children in educational groups. Undesirable behaviors are:
fights between children, noise, swearing, insults, provocations, blows, bites, pinching,
spitting, hair pulling, taking and destroying toys, mockery, teasing, distracting behavior at the
table and during activities and not allowing to play with other children in the group. This
behavior can be caused by children, by educators or by an uncomfortable situation and can be
used as a kind of a defense against possible attacks from other children or as a defense from
fulfilling the punishment for such a behavior. Undesirable behaviors are short lasting, give the
impression of hasty reactions and actions, and its consequences can cause pain and resentment
from other children, while the educators must have an appropriate response to its prevention.
Undesirable behavior of children in early and preschool age mostly depends on the
environment in which the children grow up. For a child, the environment is an important
model for learning desirable behavior, where, for this to succeed, the environment must act
motivational. The motivational environment is consisted of: parents, educators, teachers and
children. Creating and designing such a stimulating environment that will suppress the
undesirable behavior can be done with methods which stand out in this paper, and those are:
proper parental educational style, correct tehniques, methods and programs for disciplining
undesirable behavior and good cooperation at the levels of the: parent-child, educator-child,
teacher-child and child-child. |