Naslov Raznolikost jezičnih idioma u usmenom izražavanju učenika mlađih razreda osnovne škole
Naslov (engleski) The Diversity of Language Idioms in Verbal Expression in Lower Primary Students
Autor Antonija Pažin
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lidija Cvikić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-07-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Komuniciranje na materinskom jeziku prva je od osam temeljnih kompetencija koje ističe i dokument Europske komisije pod nazivom Ključne kompetencije za cjeloživotno učenje (Europski referentni okvir, 2004) pa je važno poznavati načine razvoja i poticanja jezične kompetencije (Pavličević-Franić, 2007). Odrastajući djeca usvajaju jezik spontano iako je proces ovladavanja jezikom, koji uključuje usvajanje i učenje jezika, dugotrajan proces. U najranije djetinjstvu materinski jezik usvajaju zahvaljujući prvenstveno svojoj okolini, ali polaskom u školu, uz njihov organski idiom, očekuje se da počinju ovladavati standardnim jezikom. K tome, u tom se razdoblju susreću s idiomima svojih vršnjaka i mogućim učenjem jednog stranoga jezika. Jedan od istaknutijih ciljeva nastave hrvatskoga jezika je osposobljavanje učenika za uspješnu jezičnu komunikaciju što se ne odnosi samo na predmet Hrvatski jezik, nego i na sve ostale nastavne predmete. Uspješnost tog procesa omogućuje jednostavnije ovladavanje nastavnih sadržaja, spremnost za komunikaciju i svladavanje svakodnevnih poteškoća. Zbog toga osim govorenja na standardnome jeziku, treba poticati učenike na korištenje njihovog zavičajnoga govora, dijalekata i mjesnih govora jer je to dio hrvatske kulturne baštine i njihovih identiteta. Nezaustavljiv napredak tehnologije danas dovodi do sve veće prisutnosti anglizama koje djeca školske dobi u svom vokabularu koriste sve češće. U svrhu pisanja ovog rada, istražena je raznolikost jezičnih idioma u usmenom izražavanju djece mlađe školske dobi. Uz temeljni cilj iznesena su i tri problema: ispitati leksičku raznolikost, ispitati prisutnost zavičajnoga govora i prisutnost tuđica. Iz cilja i problema istraživanja, postavljene su tri hipoteze kojima se željelo ispitati je li leksička raznolikost u skladu s dobi, koriste li učenici specifičnosti zavičajnoga govora i koriste li tuđice. Istraživanje je provedeno u gradu Zagrebu, a u njemu su sudjelovali učenici trećih i četvrtih razreda iste osnovne škole. Rezultati su pokazali kako leksička raznolikost nije u skladu s dobi ispitanika. Ipak, druge dvije hipoteze su potvrđene; učenici koriste specifičnosti zavičajnoga govora i koriste tuđice, od čega najviše anglizme.
Sažetak (engleski) Communication in the mother tongue is the first of eight key competences defined by the European Commission in the document called The European Reference Framework of Key Competences for Lifelong Learning therefore it is important to know the ways to develop and encourage language competences (Pavličević-Franić, 2007.). While growing up, children adopt language spontaneously even though we know mastering a language is a long-term process. In their early childhood they first acquire the mother tongue through their environment, but after starting school, along with their organic idiom, it is expected they start to master the standard language. Furthermore, during this period children encounter the idioms of their peers, as well as the possible learning of a second language. One of the most prominent aims of Croatian language teaching is developing competences necessary for successful verbal communication, which applies to all school subjects, not only Croatian language. The success of this process enables easier mastering of educational content, readiness to communicate and overcoming everyday difficulties. Because of that pupils should be encouraged to use their vernacular and dialect, and not only the standard, because it is a part of the Croatian cultural heritage, as well as their identities. The unstoppable progress of technology today leads to the growing presence of Anglicisms that school age children use in their vocabulary much more frequently. For the purpose of this thesis, the diversity of lexical idioms in the verbal expression of primary school students was researched. With the main aim, three problems were introduced: questioning the lexical diversity, questioning the presence of the vernacular and the presence of loanwords. From the aim and the problems of the research, also set were the three hypothesis which were meant to examine if the lexical diversity was in line with the students’ age, do the students use the particularities of their vernaculars and if they used loanwords. The research was conducted in Zagreb and the participants were third and fourth grade students from the same primary school. The results showed that the lexical diversity is not in line with the age of the students. However, two hypotheses were confirmed; the students do use the particularities of their vernaculars and they do use loanwords, out of which most are Anglicisms.
Ključne riječi
materinski jezik
jezična komunikacija
idiom
Ključne riječi (engleski)
mother tongue
verbal communication
idiom
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:185927
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-15 12:06:33