Naslov Trauma i traumatski događaj kod djece predškolske dobi
Naslov (engleski) Trauma and traumatic event in preschool children
Autor Katarina Almaš
Mentor Predrag Zarevski (mentor)
Član povjerenstva Predrag Zarevski (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Đuranović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Olčar (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Traumatski događaji u djetinjstvu mijenjaju djetetovu unutrašnju sliku svijeta te oblikuju shvaćanje sebe i drugih, formiraju očekivanja od budućnosti koja imaju utjecaj kako na trenutno ponašanje, tako i na buduće ponašanje i doživljavanje djeteta i mlade osobe. U ovom radu prikazan je pregled ključnih spoznaja iz dječje traumatske psihologije koje se odnose na istraživanje učinka traume na dijete i njegov razvoj te su prikazane postojeće klasifikacije traumatskih događaja (Profaca, 2016). Trauma koja uključuje zlostavljanje i zanemarivanje obuhvaća sve oblike fizičkog ili psihičkog zlostavljanja, seksualnu zloupotrebu i zanemarivanje, što dovodi do narušavanja djetetova zdravlja, ostavljajući teške psihofizičke i socijalne posljedice (Bulatović, 2012). Cilj ovoga rada je dati osnovni pregled o različitim vrstama zlostavljanja u obiteljima, zajednicama, među vršnjacima i u vrtiću te pobliže objasniti ozbiljne posljedice koje ostavlja zlostavljanje na djetetovo zdravlje, njegovu dobrobit i funkcioniranje u životu. Bolje poznavanje izloženosti djece različitim oblicima traumatizacije, kao i kasnijih posljedica, omogućava prepoznavanje i bržu potrebu za intervencijom i djelovanjem. Najvažnija intervencija je podrška djetetu što brže nakon izloženosti traumatskim događajima te razvoj i stjecanje novih znanja za praktičare koji se bave djecom i njihovom zaštitom (Profaca, 2016). Svako traumatsko iskustvo je jedinstevno i svako dijete zahtjeva individualan pristup i podršku.
Sažetak (engleski) Traumatic events in the childhood are modifying a child’s inner vision of the world as they are changing the understanding of itself and others as well shaping the expectations which are influencing current behaviour together with future behaviour in addition to the perception about other children and younger people. Through this study, the overview of the crucial comprehensions about the psychology of childhood trauma is highlighted which are related to the impact of the trauma on the children and its growth together with indicated established trauma classifications (Profaca, 2016). Traumas which are involving abuse and neglect are incorporating all of the forms of both physical and mental abuse, sexual abuse and neglects which are causing severe impact on the health of the child leaving serious permanent psychophysical and social marks (Bulatović, 2012). The main aim of this study is to present a basic overview of the different types of domestic and social abuse and peer and kindergarten abuse to highlight and discuss the impacts which are permanently devastating child’s health, his wellbeing and overall life development capabilities. A better understanding of the child’s exposure to the different types of abuse as well as possible consequences is enabling more effective abuse recognition and faster and immediate response. The crucial action is providing support to the child immediately after the exposure to the abuse has been discovered together with development and advancements of the existing and new knowledge concerning the children abuse between the practitioners which are dealing with children and their protection (Profaca, 2016). Every single traumatic event is unique and should be approached carefully as every child require a unique approach and support.
Ključne riječi
trauma u djetinjstvu
zlostavljanje djece
posljedice zlostavljanja
pomoć i zaštita djece
Ključne riječi (engleski)
childhood trauma
child abuse
abuse consequences
support and protection of the children
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:686948
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-20 07:27:43