Naslov Matematika u dječjem vrtiću
Naslov (engleski) Mathematics in kindergarten
Autor Marija Kolaković
Mentor Ivana Golik Homolak (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-07-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Metodike nastavnih predmeta prirodnih znanosti
Sažetak Matematika je znanost koja nas u svakodnevnom životu okružuje gdje god da krenemo. Dobre temelje za njeno usvajanje potrebno je postaviti već od najranije dobi u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Postavlja se pitanje kako dijete uvesti u svijet matematike? Djeca najbolje uče kroz igru u kojoj su i emotivno angažirana. Takav način učenja djeci je zabavan i donosi vedrinu. Kada uče matematiku trebaju se igrati stvarnim predmetima i proučavati stvarne predmete koji ih zanimaju, igrovne situacije trebaju biti inspirirane stvarnim životom i djeci poznatim, konkretnim situacijama jer će tako dječji angažman, a time i učenje kroz igrovne aktivnosti biti najkvalitetnije. Kako bismo znali kako djeci približiti matematiku moramo poznavati načina na koji djeca usvajaju osnovne matematičke pojmove te kako se razvija dječje mišljenje. Prikazane su i uspoređene teorije učenja različitih autora. One polaze od toga da je djetetu za razumijevanje nekih apstraktnih pojmova potrebno konkretno iskustvo fizičkih predmeta. Nadalje im je bitan govorni i slikovni prikaz viđenog iskustva, a tek zatim dolaze pismeni znakovi kojima se to iskustvo generalizira.
Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje navodi matematičku kompetenciju kao jednu od temeljnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje. Sukladno s time, potrebno je već u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja usvajati osnovne predmatematičke vještine. Te vještine uključuju upoznavanje odnosa u prostoru, uspoređivanje, svrstavanje i razvrstavanje, sparivanje i pridruživanje, jednako, za jedan više, za jedan manje, mehaničko brojenje, brojenje pridruživanjem, prepoznavanje brojaka i pridruživanje brojaka količini i usporedbe brojeva „u glavi“, a o tome nešto više u nastavku ovog rada. U upoznavanju djece s matematikom u vrtiću prolaze se brojna područja kao što su brojenje, znamenke, početno zbrajanje i oduzimanje, istraživanje obujma, mase i vremena.
Navedeno je nekoliko primjera igara i aktivnosti koje možemo provoditi s djecom u odgojno-obrazovnim ustanovama kako bi ona kroz igru usvojila osnove matematike. Ukratko se opisuje i Večer matematike koja se provodi jednom godišnje u dječjim vrtićima i školama.
Sažetak (engleski) Mathematics is the science that surrounds us in everyday life wherever we go. Good foundations for its adoption need to be laid from an early age in early and preschool education institutions. The question is how to introduce a child to the world of mathematics? Children learn best through play in which they are emotionally engaged. This way of learning is fun for children and brings them serenity. When learning math they need to explore and play with real objects that interest them. They learn the most about mathematics and their environment in real situations and an environment rich in interesting stimuli.
To bring mathematics closer to children, we need to know how children adopt basic mathematical concepts and how children's thinking develops. The theories of learning from different authors are presented and compared. They assume that a child needs the concrete experience of physical objects to understand abstract concepts. Furthermore, the verbal and pictorial presentation of the seen experience is important to them, and only then comes the written signs by which that experience is generalized.
The National Curriculum for Early and Preschool Education lists mathematical competence as one of the basic competences for lifelong learning. Accordingly, it is necessary to acquire basic pre-mathematical skills in institutions of early and preschool education. These skills include learning about spatial prepositions, comparing, sorting, pairing, joining, equally, for one more, for one less, mechanical counting, counting by joining, recognizing numbers, associating numbers with quantity, and comparing numbers. Numerous areas such as counting, digits, basics of addition and subtraction, exploring volume, mass, and time are covered in introducing children to math in kindergarten.
In this paper, there are some examples of games and activities that we can conduct with children in educational institutions so that they learn the basics of mathematics through play. The Evening of Mathematics, which is held once a year in kindergartens and schools, is also briefly described.
Ključne riječi
matematika
predmatematičke vještine
igra
aktivnosti
iskustvo
Ključne riječi (engleski)
mathematics
pre-mathematical skills
game
activities
experience
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:959558
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i preškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-08 11:35:15