Naslov Analiza dječjeg crteža i simboli u dječjem likovnom stvaralaštvu
Naslov (engleski) The analysis of a child's drawing and symbols in children's visual art
Autor Marta Šavor-Radičević
Mentor Antonija Balić-Šimrak (mentor)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Antonija Balić-Šimrak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti
Sažetak Crtež je oblik vizualne umjetnosti, a djeca svoje likovno izražavanje započinju upravo stvaranjem crteža. Pri crtanju se koriste crtačke tehnike, a tehnike koje djeca rane i predškolske dobi najčešće koriste jesu olovka i olovke u boji, ugljen, tuš i pero, flomasteri u boji te kreda u boji. Svaka crtačka tehnika ima određene specifičnosti i svojstva. Djeca od najranije dobi uživaju u likovnim aktivnostima, što je veoma bitno jer crtanje ima veliku važnost u cjelokupnom dječjem razvoju. Dječji likovni izraz mijenja se kroz nekoliko faza likovnog izražavanja, a to su faza izražavanja primarnim simbolima, faza izražavanja složenim simbolima, faza intelektualnog realizma te faza vizualnog realizma. Svaka od tih faza obuhvaća napredak likovnog izraza, spoznajni, emocionalni te grafomotorički napredak. Dječji likovni uradci skrivaju u sebi mnoga značenja i simbole koji se mogu uvidjeti likovnom analizom. Analiza likovnoga djela provodi se rastavljanjem likovnog uratka na sastavne dijelove, a postupak analize likovnog djela, bilo ono umjetničko djelo ili dječji likovni uradak, zasniva se na točno određenim kriterijima. Kod analize dječjeg crteža važno je obratiti pažnju na detalje, boje, atmosferu crteža te na raspored elemenata na papiru, što se može uvidjeti u prikazanim analizama likovnih uradaka djece predškolske dobi. Dječji likovni radovi prepuni su simbola. Potrebno je naglasiti kako pojava simbola u dječjim crtežima ne znači siromašan likovni izraz ili nemaštovitost. Dječji crtež važan je kao sredstvo pomoću kojega dijete komunicira s okolinom, a upravo simboli koje djeca crtaju nose određene poruke. U početku djeca koriste jednostavne simbole, poput kruga i crte, no simboli s vremenom postaju sve složeniji. Neki simboli koje susrećemo u dječjim likovnim uradcima su srce, kuća, drvo, cvijet s pet latica i sunce. Izrazito je bitno u svakom trenutku poticati djetetovo likovno izražavanje i poštivati djetetov način likovnog izražavanja.
Sažetak (engleski) Drawing is a type of visual art and children start their artistic expression by creating drawings. Drawing techniques are used, and the techniques used by children at the early age and middle childhood age are pencil and coloured pencil, charcoal, pen and ink, felt-tip pen and coloured chalk. Each drawing technique has its specificities and characteristics. Children enjoy artistic activities from a very early age, which is very important since drawing has great significance in the overall child development. A child’s artistic expression changes in several stages. These are the scribbling stage, the symbols stage, the intellectual realism stage, and the visual realism stage. Each stage covers the artistic expression development, cognitive, emotional and graphomotor development. Meanings and symbols are hidden in children’s works of art and can be distinguished by conducting art analysis. In art analysis, the work of art is disassembled into its components and the analysis procedure is based on precisely defined criteria. When analysing a child’s drawing, it is important to pay attention to details, colours, the atmosphere, and the way the elements are placed on paper, which can be seen in the analysis of pre-school children’s drawings. Children’s works of arts are full of symbols. It is necessary to point out that the symbols in children’s works of art do not mean their artistic impression is poor or they lack imagination. A child’s drawing is important as a means of communication used by the child to communicate with the environment, and the drawn symbols bear certain messages. Simple symbols are used in the beginning, such as a circle and a line, but eventually, they become more complex. Some symbols found in children’s works of art are a heart, a house, a tree, a flower with five petals and the sun. It is extremely important to encourage a child’s artistic expression all the time and respect the way a child does that.
Ključne riječi
crtež
dječje likovno izražavanje
likovna analiza
simboli
Ključne riječi (engleski)
drawing
a child’s artistic expression
art analysis
symbols
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:686856
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica odgojitelj/odgojiteljica djece (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-13 10:36:27