Naslov Hrvatska dijalektalna baština u dječjem vrtiću
Naslov (engleski) Croatian dialectal inheritance in kindergarten
Autor Monika Krajačić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Ovaj diplomski rad bavi se hrvatskom dijalektnom baštinom, točnije osvješćuje značenje jezika u životu čovjeka i pridaje važnost razumijevanju hrvatskih narječja kao sržne odrednice hrvatskoga jezika i kao nacionalnoga jezičnog bogatstva. Rad se sastoji od pet dijelova.
U prvom dijelu rada donose se osnovni podatci o hrvatskom jeziku i narječjima, o značajkama svakog od triju hrvatskih narječja: čakavskoga, kajkavskoga i štokavskoga. Za svako se narječje navodi podjela na dijalekte te njegovo prostiranje u Hrvatskoj i izvan nje. Spominju se za svako narječje i neki od književnih autora koji su pisali ili pišu na tom narječju.
U drugom dijelu otvara se tema dječjega ovladavanja jezikom, odnosno razvoja dječjega govora u višeidiomatskoj okolini u kojoj je u uporabi narječje ali i standardni hrvatski jezik, a u mnogima i još koji jezik. U skladu s time ističe se i važnost poticajnog okružja za razvoj dječjega govora, a koje bi djetetu trebali osigurati roditelji u užoj i široj obitelji te odgojitelji u ustanovama za rani odgoj i obrazovanje. Navode se u radu i konkretni načini, razne aktivnosti jezičnoga izražavanja, kojima bi se mogao poticati govorno-komunikacijski dječji razvoj.
U trećem dijelu stavlja se naglasak na vrijednost nacionalnog identiteta, a većina podataka temelji se na dokumentu Nacionalnog kurikuluma za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2014). U skladu s tim dokumentom, na predškolsko se razdoblje gleda kao na ključno razdoblje za razvoj djetetova identiteta, a među aktivnostima kojima se potiče dječji jezični odgoj izdvajaju se tradicijske igre kao one u kojima je sjedinjena jezična, kulturna i identitetska sastavnica, no na žalost su sve manje prisutne u dječjoj igri. U posljednjem odjeljku četvrtoga dijela donosi se popis igara koje su se nekada igrale, a danas su sve bliže potpunom zaboravu.
U četvrtom dijelu srž je ovoga diplomskog rada jer se navode konkretne informacije o mogućnostima uključivanja hrvatske dijalektne baštine u rad s djecom u dječjem vrtiću. Opisuju se aktivnosti koje su provedene, njihovi rezultati i dječje reakcije.
Sažetak (engleski) This thesis deals with the Croatian dialect heritage, more precisely raises awareness of the importance of language. It also attaches importance to the acceptance of all Croatian dialects as the core determinants of the Croatian language and as a national linguistic wealth. The paper consists of five parts.
In the first part of the paper are shown basic data on Croatian languge and dialects. Furthermore, shows characteristics of each of the three Croatian dialects: “čakavsko”, “kajkavsko” and “štokavsko”. In addition, we can see where each dialect is spoken in Croatia and places where croatian speakers live. Some of the literary authors who wrote or are writing in that dialect are also mentioned for each dialect.
The second part opens the topic of children's language acquisition, the development of children's speech in a multi-idiomatic environment in which the dialect is used, but also the standard Croatian language, and in many other languages. Accordingly, the importance of a stimulating environment for the development of children's speech is emphasized, which should be provided to the child by parents in the immediate and extended family and educators in institutions for early education. The paper also mentions concrete ways, various activities of language expression, which could encourage children's speech and communication development.
he third part emphasizes the value of national identity, and most of the data are based on the document of the National Curriculum for Early and Preschool Education (2014). According to this document, the preschool period is seen as a key period for the development of a child's identity. Among the activities that encourage children's language education, traditional games stand out as those in which the linguistic, cultural and identity component is united, but they are unfortunately less and less present in children's play. In the last section of the fourth part, a list of games that used to be played is brought, and today they are getting closer to complete oblivion.
The fourth part is the core of this thesis because it provides specific information about the possibilities of including Croatian dialect heritage in working with children in kindergarten. The activities carried out, their results and children's reactions are described.
Ključne riječi
dječje ovladavanje jezikom
hrvatska narječja
tradicijske igre
Ključne riječi (engleski)
children's language acquisition
Croatian dialects
traditional games
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:640406
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-14 08:37:52