Naslov O važnosti jezičnog razvoja djece rane i predškolske dobi iz perspektive odgojitelja
Naslov (engleski) The importance of the language development of children of early and preschool age from the perspective of educators
Autor Iva Šemper
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Monika Pažur (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak U ovome radu nalazi se prikaz istraživanja O važnosti jezičnog razvoja djece rane i predškolske dobi iz perspektive odgojitelja. Cilj je ispitati i utvrditi stavove odgojitelja te njihove radne navike kada je u pitanju jezični razvoj djece. U teorijskom dijelu radu prikazane su faze dječjeg jezičnog razvoja, predjezična, odnosno neverbalna i jezična faza, odnosno verbalna. Zatim, slijedi opis jezičnih djelatnosti koje dovode do razvoja rane pismenosti, a to su vještine slušanja, govorenja, čitanja i pisanja. Naime, rana pismenost specifična je za djecu rane i predškolske dobi te su brojna istraživanja pokazala da djeca i prije polaska u školu znaju mnogo o pismenosti. Nadalje, ukoliko se kod djece primijeti da teže ovladavaju spomenutim jezičnim vještinama, moguće je da je posrijedi jezična teškoća, a u radu je prikaz nekih od njih: oštećenje sluha, poremećaji izgovora i mucanje. Brojna istraživanja u Europi pokazala su da u prosjeku 25 % djece predškolske dobi ima neki oblik poremećaja u govoru. Međutim, važno je otkriti bilo kakav poremećaj u govoru na vrijeme te tako pravovremeno djelovati, a upravo se u pravovremenom djelovanju očituje uloga odgojitelja. Uz roditelje, velika je odgovornost upravo na odgojitelju, koji bi trebao poticati i usmjeravati dijete na pravilan govorno-jezični razvoj. Upravo iz tog razloga, provedeno je ovo istraživanje te u središtu svog zanimanja ima odgojitelje, odnosno ispituje njihove stavove o jezičnom razvoju djece. Od ispitanika se tražilo da procjene jesu li zadovoljni jezičnim razvojem djece s kojom rade, smatraju li se dobrim jezičnim uzorom djeci, uočavaju li jezične teškoće kod djece, koliko često provode aktivnosti poput čitanja priča, potiču li djecu na izražavanje mišljenja i slično. Analizom prikupljenih odgovora pokazalo se da su odgojitelji svjesni svoje uloge u jezičnom razvoju djece, ali da su isto tako svjesni da im je ponekad potrebna pomoć i da žele više edukacija kako bi što bolje poticali jezični razvoj.
Sažetak (engleski) This paper presents research The importance of language development of early and preschool children from the perspective of educators. The aim of this study is to examine and determine the attitudes of educators and their work habits when it comes to language development of children. In the theoretical part of the paper, the stages of children's language development are presented, the pre-linguistic, i.e. non-verbal, and the language stage, i.e. verbal. Then there is a description of language activities that lead to the development of early literacy and the skills of listening, speaking, reading and writing. Namely, early literacy is specific for children of early and preschool age, and numerous studies have shown that children know a lot about literacy even before starting school. Furthermore, if it is noticed that children have difficulty mastering the mentioned language skills, it is possible that it is caused by a language difficulty, and the paper presents some of them, hearing impairment, pronunciation disorders and stuttering. Numerous studies in Europe have shown that on average 25% of preschool children have some form of speech disorder. However, it is important to find out what kind of speech disorder there is in time and react in time. Along with the parents, a big responsibility lies with the educator, who should encourage and direct the child to proper speech and language development. It is the reason that this research was conducted, and it focuses on educators and examines their views on children's language development. Respondents were asked to assess whether they are satisfied with the language development of the children they work with, whether they consider themselves a good language role model for children, whether they notice language difficulties in children, how often they carry out activities such as reading stories, whether they encourage children to express their opinions, and the like. The analysis of the collected answers showed that the educators are aware of their role in the language development of children, but that they are also aware that they sometimes need help and that they want more education in order to encourage language development as best as possible.
Ključne riječi
jezični razvoj
jezične djelatnosti
odgojitelji
djeca rane i predškolske dobi
Ključne riječi (engleski)
language development
language activities
educators
children of early and preschool age
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:628636
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-01-10 12:22:29