Naslov Podravski dijalekt u vrtićima na štokavskome i na kajkavskome govornom području (prikaz projekta)
Naslov (engleski) A Podravina Subdialect in Kindergartens Located in Štokavian and Kajkavian speaking areas (Project Overview)
Autor Mirna Mehkek
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vladimira Velički (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-06-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Hrvatski jezik obuhvaća tri narječja – štokavsko, kajkavsko i čakavsko. U ovom radu tema je kajkavsko narječje, podravski dijalekt i govor mjesta Gole, kao i predstavljanje toga govora djeci predškolske dobi.
U ranojezičnoj se djetetovoj komunikaciji, u okolnostima isprepletanja dijalektne i standardnojezične komunikacije u kojoj dijete sudjeluje, stvara višeidiomatsko jezično okruženje. Naime, dijete rane dobi kao svoj prvi govor usvaja govor okoline, najčešće dijalektni, a polaskom u odgojno-obrazovnu ustanovu usvaja i standardni hrvatski jezik.
Važnost upoznavanja djece s bogatstvom hrvatskoga jezika potvrđuju načela temeljnih dokumenata za određivanje prakse ranoga i predškolskog odgoja, Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije (2014) te Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2014). Upoznavanjem dijalektne raznolikosti hrvatskoga jezika djeca stječu znanje o svijetu u kojem žive, ali i metajezičnu svijest – svijest o jeziku kao sredstvu komunikacije i o različitim pojavnostima toga sredstva, svijest o povezanosti jezika i prostora te jezika i kulture. Znanje o svijetu, kao i metajezična svijest bit će vrijedni djetetu u učenju i zadacima koje će preda nj stavljati njegovo buduće školovanje i život.
Brojne su mogućnosti predstavljanja hrvatske jezične raznolikosti djeci rane i predškolske dobi, a jedna od njih je i projekt kao način učenja koji se temelji na postavljanju pitanja, traženju odgovora i rješavanju problema te zahtijeva koordiniranu aktivnost osoba koje u njemu sudjeluju.
U ovome su radu opisane projektne aktivnosti na podravskom dijalektu (govoru Gole) u dvama dječjim vrtićima, u Varaždinu i Virovitici. U aktivnostima je sudjelovalo četrdesetak djece. Prikazan je tijek projektnih aktivnosti, a iz analize rezultata možemo zaključiti kako se većina djece iz Virovitice nije imala prilike dotad susresti s podravskim dijalektom. Djeci iz varaždinskog vrtića, podravski je dijalekt je bio puno bliži, razumjeli su većinu dijalektnih riječi i komunikaciju u cjelini, ali i uočavali različitosti između kajkavskoga varaždinskoga govora i kajkavskoga govora Gole. Zaključno se pokazalo u objema skupinama djece da su provedene aktivnosti znatno obogatile njihovo znanje i iskustvo, a posebno su ih osvijestile za jezične različitosti i dijalektno bogatstvo hrvatskoga jezika. Ta je tema – hrvatska dijalektna raznolikost – malo prisutna u vrtićima, a važan je dio dječje socijalizacije i dječjega znanja o svijetu u kojem žive. Ovaj je rad prinos njezinoj afirmaciji u ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje.
kajkavsko narječje, podravski dijalekt, govor mjesta Gola, metajezična svijest, dijete predškolske dobi
Sažetak (engleski) The Croatian language includes three dialects - štokavian, kajkavian and čakavian. In this paper, the topic is the kajkavian dialect, the Podravina subdialect and the Gola speech, as well as the presentation of that speech to preschool children.
When the child participates in circumstances where dialectal and standard language intertwines a multi-idiomatic language environment is created. Namely, the child of an early age adopts the language of the environment as his first speech, most often dialectal, and by going to an educational institution it also adopts the standard Croatian language.
The importance of introducing children to the richness of the Croatian language is confirmed by the principles of basic documents for determining the practice of early and preschool education, Strategy of Education, Science and Technology (2014) and the National Curriculum for Early and Preschool Education (2014). By getting to know the dialectal diversity of the Croatian language, children gain knowledge about the world in which they live, but also metalinguistic awareness - awareness of language as a means of communication and the various manifestations of that means, awareness of the connection between language and space and language and culture. Knowledge of the world, as well as metalinguistic awareness, will be valuable to the child in learning and the tasks that its future education and life will present to it.
There are many opportunities to present Croatian linguistic diversity to children of early and preschool age, and one of them is a project as a way of learning based on asking questions, looking for answers and solving problems and requires coordinated activity of people involved.
This paper describes project activities in the Podravina subdialect (Gola speech) in two kindergartens, in Varaždin and Virovitica. About forty children participated in the activities. The course of project activities is presented, and from the analysis of the results we can conclude that most of the children from Virovitica did not have the opportunity to meet the Podravina subdialect until then. Children from the Varaždin kindergarten, the Podravina subdialect was much closer. They understood most of the dialect words and communication in general, but also noticed the differences between the kajkavian Varaždin speech and the kajkavian Gola speech. In conclusion, it was
shown in both groups of children that the implemented activities significantly enriched their knowledge and experience, and especially made them aware of the linguistic differences and dialectal richness of the Croatian language. This topic - Croatian dialect diversity - is less present in kindergartens, and it is an important part of children's socialization and children's knowledge about the world in which they live. This paper is a contribution to its affirmation in institutions for early and preschool education.
Ključne riječi
kajkavsko narječje
podravski dijalekt
govor mjesta Gola
metajezična svijest
dijete predškolske dobi
Ključne riječi (engleski)
Kajkavian dialect
Podravina subdialect
Gola speech
metalinguistic awareness
preschool chil
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:478298
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-15 12:26:27